Motosikal dihentikan melalui brek.Kelajuan rendah atau kelajuan tinggi dapat dihentikan melalui sistem brek yang terpasang pada motosikal anda.Belajar untuk menyiapkan penyelenggaraan brek motosikal anda. Pastikan brek motosikal anda dalam keadaan terbaik.Keselamatan anda di tangan anda.
Penyelenggaraan Brek Motosikal
Brek
Brek motosikal adalah satu karya sendiri! Bermaksud kita sebagai penunggang yang berhak menentukan bila masa digunakan dan untuk apa harus digunakan. Brek motosikal moden hanya mempunyai kuasa berhenti yang luar biasa, berbeza sekali dengan sistem brek 10 tahun terdahulu.
Motosikal mempunyai dua takungan bendalir brek, satu untuk bahagian depan,satu untuk belakang. Kedua-duanya perlu diperiksa dengan kerap. Penambahan bendalir brek hanya boleh dilakukan dari botol baru yang dimeteraikan sebagai Cecair Brek,ini kerana Cecair Brek agak cenderung menyerap kelembapan dari masa ke masa.Berhati-hatilah dengan cecair brek, jika tertumpah pada cat ianya akan makan terus pada logam yang terdedah.
Juga periksa ketebalan pad brek. Jika pad brek Anda nipis maka penggantian dimestikan dengan kadar segera Jika sampai ke logam, cakera brek anda akan rosak,dan sia-sia saja mengantikan Pad brek.Andai sampai ke tahap tersebut maka Anda terpaksa keluarkan duit yang lebih untuk membaiki atau terpaksa membeli Cakera Brek yang baru serta mahal. Pemasangan kabel brek keluli akan meningkatkan prestasi brek kira-kira 50 peratus.
Tip: Cecair brek menyerap kelembapan dari masa ke masa dan menjadi kurang berkesan. Gantikan bendalir brek setiap satu hingga dua tahun dan hasilnya brek motosikal Anda dalam keadaan terbaik.
Mengganti Pad Brek Depan dan Belakang
Menggantikan stok atau pad brek yang dipakai adalah cara paling cepat untuk mendapatkan kuasa brek daripada sistem brek yang lemah Pelbagai pengeluar membuat semua jenis brek pad untuk motosikal hari ini. Sesetengah menyatakan jenama mereka bertahan lebih lama, sementara yang lain mendakwa jenama merela lebih memberi kuasa dan kekuatan pengereman. Walau bagaimanapun, bahawa setiap pengeluar motosikal banyak memberi masa dan usaha untuk membangunkan sistem brek dan teknikal serta jenis bahan padanya dirahsiakan oleh pengeluar termasuk reka bentuk dan pemasangan.Sekiranya Anda keliru memilih Pad Brake yang harus diganti,paling baik gunakan jenama atau jenis Pad Brake sepertimana keluaran kilang motosikal Anda.
Mengeluarkan kaliper dari rotor adalah langkah pertama dalam memeriksa pad brek anda. Brek cakera hadapan anda, pertama keluarkan dua nut utama yang memegang Kaliper ke fork. Setelah kaliper dikeluarkan, tarik kaliper dari cakera brek dan memeriksa jumlah bahan pad brake. Sekiranya kurang daripada 1/8 inci ketebalan.Secara automatik Pad Brake harus diganti.
Dalaman Kaliper Depan
Setelah kaliper dikeluarkan dari lokasi pemasangannya, sudah tiba masanya untuk membongkarnya dan mengeluarkan pad brek.Terdapat satu pin logam yang memegang satu sisi pad di tempatnya.Bahagian lain pad terletak di dalam pemutus caliper brek. Mengeluarkan pin ini akan membebaskan pad brek .Perhatikan klip logam di dalam kaliper di bawahnya di mana pad brek dipasang. Fungsi klip logam memberikan tekanan pada pad brek supaya ia tidak bergerak di dalam kaliper.Idea yang baik adalah menggantikan klip ini.
Dalam Caliper Belakang
Apabila kedua-dua bolt pelekap telah dikeluarkan, Kaliper harus dengan mudah melepaskan pemutar. Pemeriksaan pad brek adalah sama dengan bahagian hadapan. Pad brek belakang lebih kecil kerana kuasa brek kurang diperlukan. Pad brek belakang dipasang dengan satu bolt pada satu sisi kaliper dan di dalam pemutus pendakap pelekap,dimana kaliper itu dilekapkan. Berhati-hati untuk memastikan pad brek baru dipasang dengan kuat di caliper dan dipegang dengan selamat di kedua-dua lokasi pelekap. Jika ada keraguan, periksa lagi! Jika tidak, pad brek mungkin akan jatuh ketika anda sedang melayari permukaan jalan yang tidak rata dan menyusahkan Anda.
Brek cakera(Disc Brake)
Brek cakera adalah lebih mesra untuk penunggang motosikal, kurang terdedah kepada terlalu panas dan memerlukan pelarasan sedikit (atau tidak). Kelemahan adalah jika hujan tidak berfungsi semaksima yang diharapkan.Mutakhir motosikal moden menggunakan cakera depan berkembar dan hanya satu Cakera di belakang.
Cakera Brek atau Pemutar(Rotor)
Setiap cakera dicengkam oleh kaliper, di mana setiap kaliper didorong oleh empat atau enam piston. Ini sangat meningkatkan kuasa brek dan Anda dapat merasakan apabila membrek. Banyak motosikal Adventure menggunakan gabungan hidraulik brek motosikal yang berbeza untuk membahagikan kuasa depan dan belakang dengan cara yang paling optimum.Kini banyak model motosikal mempunyai ABS (Sistem Anti Blok)
Dram Brake
Teknoloji lama dan melebihi dari 30 tahun,namun ianya masih diguna pakai.Brek dram berfungsi dengan baik dan masih digunakan untuk motosikal yang lebih kecil tetapi terlalu panas dan haus. Walaupun prestasi yang tinggi, brek motosikal ini memerlukan penyesuaian teratur untuk kegunaan yang optimum. Brek cakera mula muncul pada tahun tujuh puluhan dengan Honda perkenalkan pada model CB750. Sebuah brek cakera berfungsi, dimana Prinsipnya Mudah iaitu cakera keluli dicengkam oleh dua pad dengan panggilan Kaliper Hidraulik.
No comments:
Post a Comment