Kategori Retro terkini dan merupakan satu entri yang sekian
lama ditunggu-tunggu oleh peminat Kawasaki.Model yang disifatkan sebagai satu
penghormatan kepada model legenda Z 1
.Pilihan enjin yang tepat menjadikan
motosikal Z 900RS cukup unik dalam barisan siri model Z.Model terkini adalah Sintesis Tradisional dan Moden.
Ini adalah motosikal pertama Kawasaki Retro semenjak model
klasik W800 telah dihentikan pengeluarannya pada tahun 2016.Satu enjin dengan
konfigurasi In-Line Four yang disokong oleh teknoloji sokongan pengendali
terbaru kawasaki.Rekabentuk enjin dan rangka kedua mendapat manafaat daripada
teknoloji analisis terkini dan unsur-unsur gaya yang direka dengan diteliti
dilengkapi dengan ciri berteknoloji .Demi mencapai rupa paras Z900RS agar
kelihaan menarik serta memukau kepada sesiapa sahaja yang melihatnya,setiap
komponen dipilih dengan teliti serta penetapannya dipertimbangkan serapi yang
mungkin demi kepuasan pengguna.
Pengayaan:
Model yang bergaya Moden Klasik mempunyai gaya
tersendiri.Tangki minyak yang direka semula ini mengingatkan kita kepada model
Z 1 pada zaman 70an.Bingkai telah direka semula bagi menampung kedudukan tangki
yang panjang serta mampu menampung 17
liter minyak.
Pelana atau tempak duduk Z 900RS bersifat”Tandem”.Ianya
memanjang ke belakang bagi mengimbangi model berkategori …Sport Retro…Berat
motosikal ini 214kg.
Enjin.
Adalah elemen gaya penting.Rekabentuk enjin cukup mudah
dan rapi bagi menampakkan kelainan pada model ini.Dapat dilihat rekabentuk
penutup enjin,ianya mengimbas kembali model “Naked Tradisional” yang pernah
dikeluarkan oleh Kawasaki.Z 900RS masih mengekalkan Sistem 4 Strok,In Line Four
dan Penyejukkan Cecair(Water Cool).DOHC dan 16 Valve serta Fuel Injection.Juga
dibekalkan dengan Traction Control 2 Mod serta
Assist dan Slipper Clutch.
Ekzos.
Semasa pembentukan sistem ekzos,lebih dari 20 variasi
dipertimbangkan sebelum keputusan terakhir dibuat.Paip header,pra-ruang dan
silencer semuanya terbentuk dari keluli tahan karat berkualiti tinggi.Sedikit pengubahsuaian sudah memadai bagi hasilkan bunyi yang sememangnya
digemari penunggang motosikal .
Pengendalian.
Hasil ujian yang saya kepada model ini cukup
fantasik.Ujian diwaktu malam,meredahi hujan lebat. Ujian pecutan dilebuhraya dapat dirasakan
kawalannya cukup stabil.Keyakinan tinggi.Ini kerana kawalan atau
pengendalian pada model ini telah dikaji semula.Satu pembaharuan telah
dilakukan iaitu monoshock belakang telah diubah kedudukannya iaitu diletakkan
lebih curam atau baring.Sementara fork depan jenis terbalik. 2 Cakera(disk) brek
berukuran 300mm di hadapan dan 1 dibelakang.Sistem brek juga dibekalkan dengan
ABS.
Lampu depan menggunakan LED.Rekabentuk retro dan moden
berukuran 170mm besar,pancaran cahaya putihnya menakjubkan sewaktu saya ujian menunggang pada waktu malam.Berbentuk Cembung serta diseliputi
krom pada keliling lampu depan menampakkan rekabentuk SPORT RETRO yang
berkualiti tinggi.Lampu belakang yang dilindungi ekor belakang seolah-olah ekor
itik sama seperti model 70an iaitu Z-1.
Model Z 900RS didatangi dengan dua warna pilihan iaitu:-
1. Matte
Black Versi Standard .
Harga RM 67,900(tidak termasuk cukai jalan dan insuran)
2. Orange Versi Special Edition.
Harga RM 69,900(tidak termasuk cukai jalan dan insuran)
No comments:
Post a Comment