KTM 390 DUKE 2017.
Teruja
bila tersergam depan mata.Model ini nampak agak halus dan mudah. KTM Malaysia melakukan coretan yang agresif terhadap persaingan
motosikal kelas pertengahan dinegara kita.Kemasukan model Naked dibawah
500cc Alaf Baru dengan pelbagai teknoloji terkini,dijangka menawan remaja serta mereka yang sentiasa mencari
sesuatu yang baru didunia permotoran.Tunggang uji KTM 390 Duke 2017,kebetulan saya ada tugasan di Kuala
Terengganu.Seperti biasa saya melakukan dua tugas yang berbeza,menguji
motosikal semasa perjalanan ke destinasi dan membuat liputan acara permotoran
setelah sampai didestinasi.Saya meneliti model ini secara berperingkat.
REKABENTUK
Seperti Anak Dara Sunti,Cantik dan Bergaya.Sekali tengok sama
seperti KTM 250 Duke,namun tidak serupa.Didatangi
dengan rim berwarna Jingga(Oren),Casis Jingga(oren) dan Subframe berwarna Putih ,dimana Casis Jingga(oren) dan Subframe Putih merupakan unit yang berbeza.Tempat duduk yang terpisah
antara penunggang dan pembonceng.Lampu ekor belakang serba baru jelas menampakkan motosikal agak
besar.Oren Eletronik dan Hitam padanan 2 warna terkini, menampakkan sebuah motosikal generasi terkini. Lampu depan LED, nampak seolah-olah terpisah kiri dan kanan.Keunikan pemisah antaranya ialah ruang
laluan air yang sengaja direka demi menjurus kearah kelainan. Kedua lampu
berfungsi dengan baik serta boleh dibanggakan sewaktu menunggang di waktu
malam.Tangki minyak yang bersambung serta terasa sedikit pendek.Bagi saya
terasa seolah-olah “Duduk Diatas Motosikal”, istilah yang saya selalu gunakan
apabila tangki minyak berada dbawah paras pusat.Terasa seperti menunggang Superbike dan petanda KTM 390 Duke sesuai harungi pelbagai selekoh.
ERGONOMIK
Topik ini saya amat bersetuju dan telah dibuktikan
tepat.Pengalaman menunggang ke K.Terengganu cukup memberikan kelegaan terutama
kepada bahagian punggung dan belakang saya....Erogonomik... telah berubah kerana
kedudukan tangki minyak,tempat duduk serta pemijak kaki.Saya dapat merasakan
banyak ruang untuk bergerak,contohnya lutut boleh dikunci di tangki minyak yang
dibentuk serba baru.Tempat duduk yang besar dan lebar.Ketara keselesaannya bagi
tunganggan jarak jauh mahupun dekat.Kedudukan kedua kaki cukup selesa walaupun
ianya bergaya terkini.Pembonceng akan merasa sedikit tinggi dari
penunggang.Pelana(seat) yang terpisah bukanlah satu isu ,kedudukan pemijak kaki
untuk pembonceng telah dipasang bersesuaian dengan ketinggian ,malahan
pembonceng dapat merasakan keselesaan.Saya perasan satu benda.Cermin sisi telah
dinaikkan sedikit dan pemegang hendal agak kebawah.Ini menjadikan segala beban
penunggang dari bahagian belakang,tangan akan turun kepada pemegang
hendal.Mungkin rekaan ini akan lebih mengurangkan stress(tekanan)ketika
menunggang.Hasilnya saya dapat rasakan bagi perjalanan yang jauh.KTM telah
mengesan permasaalahan penunggang,demi memperbaiki mutu motosikal keluaran
mereka.
Seperti yang pembaca dapat lihat begitu ketara perubahan pada KTM 390 Duke
2017.....Motosikal Terkini....,itu pengkelasan yang saya boleh katakan.Cahaya pada rpm
akan berubah apabila mencecah 6,000 rpm.
dan keatas.Meter bukanlah suatu Unit yang biasa saya lihat sebelum ini.Meter ini
digabungkan bersama mempamerkan info kepada penunggang. Antaranya penunjuk purata kelajuan,jumlah
bahanapi yang ada serta jarak pengunaan. Bukan itu saja,saya juga
boleh mengubah suai meter tersebut mengikut kesesuaian yang saya kehendaki
berdasarkan apa yang terkandung di meter tersebut.Kecanggihan KTM 390 Duke 2017,
terserlah dengan adanya Mod KTM MY Ride.Semua ini terdapat dimeter.Saya telah
mencuba mod ini,mudah saja aktifkan Bluetooth di telefon anda,kemudian buka
kunci motosikal tanpa hidupkan enjin.Tekan suis yang terapat disebelah kiri
pemegang hendal,lihat di panel meter sehingga tertera Mod KTM MY RIDE,langkah
seterusnya padankan Blue Tooth yang terdapat dimotosikal.Simbol Blue Tooth akan
tertera dimeter. Topi keledar keluaran terkini banyak yang dilengkapi
dengan Blue Tooth. Cukup mudah,nombor pemanggil akan tertera di skrin meter
apabila ada panggilan walaupun anda sedang menunggang.Saya mula jatuh cinta
dengan KTM 390 DUKE......Kerana apa?... Menunggang sambil berhibur,mendengar berita
secara langsung melalui radio yang terdapat di telefon serta bercakap telefon
tanpa perlu menghentikan motosikal.....Woo.....,banyak sungguh kelebihan.Apa lagi
keistimewaan KTM 390 Duke….Sistem ABS yang boleh diubah dan sesuaikan mengikut
kehendak penunggang bersesuaian dengan permukaan jalan atau dikenali Mod Dwi
Saluran....Road Mode....Mod ini biasa digunakan dijalanraya....Mod Super Moto...Mod
sebegini bukan terdapat disemua jenis motosikal.Hanya KTM 390 Duke dan juga
keluarga Model motosikal KTM sahaja yang ada.Mod Super Moto cukup
sofsikated,dimana kawalan brek ABS hanya berfungsi pada tayar depan,manakala
tayar belakang menggunakan sistem brek biasa.Kepada yang kurang berpengalaman
,nasihat saya memadai menggunakan Mod Road.Segala kawalan mod tersebut terdapat
pada suis-suis disebelah kiri pemegang hendal.
Enjin KTM 390 Duke dibuat khas,licin dan dilentur melalui Ride
By Wire(Throttle Wayar) membuatkan saya cukup senang menjinakkan motosikal.KTM
telah meningkat saiz Peti Udara(Airbox) sebanyak 2mm.....Sistem EVAP....
digunakan,bertujuan menjimatkan minyak sehingga 5-7 peratus.Topik penjimatan
minyak terbukti,Perjalanan saya bermula dari Kelang ke K. Terengganu,.....tk percaya tapi kena percaya…penuh
tangki dari kelang , pelbagai selekoh di karak,meredahi LPT1
dengan kekalkan pecutan minimum 110km/j dan maksima 150km/j.Info dari Panel digital meter membantu saya.Info baki minyak mengikut pecutan semasa serta
jumlah jarak tertera di skrin panel meter. Adanya sistem
sebegini,apa yang perlu kita risaukan.Kita boleh mencongak jarak perjalanan
bersandarkan info yang tersedia ada.Canggih bukan…. Akhirnya terkejut dan kena
percaya KTM 390 Duke tidak mengecewakan.Saya berjaya sampai Ke Petronas RnR
Gambang...220km...hanya berbekalkan 13,5 liter mengikut kapasiti kemampuan penuh tangki.Penjimatan bagi sebuah motosikal dibawah 500cc. Hati terasa puas bila hajat
untuk memecut sehingga 160km/j tercapai.Mengkagumkan bagi sebuah motosikal “Naked” di kelas pertengahan dengan keupayaan
yang tidak mengecewakan.Sesi ujian saya kali ini bukanlah menjuruskan kepada
peningkatan pestasi,tetapi lebih kearah menjinakkkan motosikal serta menjadikan
model ini senarai pilihan kepada mereka yang tercari-cari motosikal kelas
pertengahan mengikut kemampuan.Jangan sangsi dengan
keupayaan model ini jangan lepaskan peluang andai pihak KTM Malaysia mengadakan
“Road Show” di tempat anda.Datang dan cuba motosikal idaman .Rasai sendiri
keistimewaan yang sedia ada di KTM Super
Duke 390. Sesungguhnya KTM 390 DUKE saya kategorikan sebuah....“Fun Bike”.....kesesuaian didalam pelbagai keadaan,
No comments:
Post a Comment